Verwachtingsmanagement
Ik vind dat maar een raar iets… verwachtingen. Ik weet dat het handiger is om ze niet te hebben, dan valt het ook nooit tegen. Maar eigenlijk heb ik ze altijd, zelfs als ik denk dat het niet zo is…
Oké dat was wel een beetje cryptisch.
Even wat meer uitleg… Als je dingen doet, bv in je werk, dan doe je ze omdat ze van je verwacht worden (staat in je contract, of in je functieomschrijving, of je leidinggevende vraagt je iets te doen). Dat is dan eigenlijk wel prima. Je voldoet dan aan de verwachting die er ligt. Het bedrijf vraagt, jij levert en daarvoor ontvang je salaris.
Maar houdt het daar bij op of verwacht je dan als werknemer ook nog wat anders terug? Misschien een keer een complimentje of een bedankje, of dat er bijvoorbeeld wat aandacht is voor het feit dat je gedaan hebt wat je hebt gedaan.
Heel feitelijk weten we allemaal dat je je salaris betaald krijgt om te doen wat er dan van je verwacht wordt. En toch heeft denk ik iedereen ook nog een onderliggende verwachting. In de vorm van gezien worden, waardering krijgen of een keer extra beloond worden (en dat hoeft helemaal niet in geld).
En juist die verwachtingen worden vaak over het hoofd gezien denk ik. Veel bedrijven / leidinggevenden hebben hiervoor, denk ik / merk ik, weinig aandacht. Terwijl je daar wel de grote winst boekt; qua betrokkenheid, bevlogenheid, motivatie en daarmee eigenlijk ook productiviteit.
Something to think about!