Overmorgen

Denk jij in je werk ook wel eens aan overmorgen? Of ben je met name bezig om alle dingen van vandaag te tackelen? Issues met de klant, een leveringsprobleem, een zieke collega, alle taken die je nog moet doen… het is heel verleidelijk om je daar op te focussen. Zo veel mogelijk van je taken wegwerken zodat je morgen weer fris aan een nieuwe dag kunt beginnen… met weer een zelfde soort taken, issues en vergaderingen…

Op zich niets mis mee… je houdt de vaart er in, je werkt vanalles weg en je baas moet maar blij zijn met iemand zo als jij… zo hard werkend!

Maar als je nooit nadenkt over overmorgen, verder weg dan wat er nu ligt, dan is de kans dat je ‘verbetert’ niet heel erg groot. Want waarom zou je, er liggen genoeg taken om jezelf mee te vermaken, toch?!
Door na te denken over overmorgen ga je aan de slag met hoe je je werk makkelijker zou kunnen maken, hoe je dingen zou kunnen versimpelen, taken wellicht wel overbodig kunt maken of het eens heel anders aanpakken waardoor je ook een ander resultaat weet te behalen.

Je maakt er ruimte mee om ook eens verder naar de toekomst te kijken. Hoe verandert de markt? Wat betekent dat voor jouw bedrijf, jouw rol in het bedrijf? Zijn er kansen die op je pad gaan komen? Bedreigingen? Kijk dus niet altijd alleen naar taken die urgent & belangrijk zijn, maar ook naar diegenen die niet urgent maar wel belangrijk zijn… daar valt de winst te behalen!

En voor bedrijven geldt hetzelfde. Je kunt je focussen op vandaag en morgen. Alle problemen, uitdagingen en kansen die er nu liggen. Of je kijkt wat verder. Zoekt naar trends in de markt en economie. Denkt na over andere markten, andere producten, andere diensten.

Het is zo verleidelijk, om je bezig te houden met vandaag en misschien vast voor te bereiden op morgen. Maar vergeet overmorgen niet!